2024. 12. 04.
2024. december hó 02. napján kelt és közzétett tájékoztatóban foglaltakat megerősítve, a közösségi médiás felületeken felmerült 2025. év január 1-jétől hatályos helyi adóváltozásokhoz kötődő felvetésekkel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk a Tisztelt Adózókat:
A lakásokra, lakóházakra, lakóépületekre 2025. január 1. napja előtt már megállapított építményadó-mentességek továbbra is érvényesek, az adózóknak ezen ingatlanok tekintetében nincs teendője az adórendelet változása miatt. A helyi adókról szóló 31/2015. (XI. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: önkormányzati rendelet vagy rendelet) 2025. január hó 01. napjától hatályos időállapot 5. § (6) bekezdése előírja, hogy az (1) bekezdés a) pont alapján 2025. január 1. napja előtt megállapított mentességek továbbra is érvényesek. Ez a szabály garantálja azt, hogy azon adózók, akiknek a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) szerinti lakás vonatkozásában került 2025. január hó 01. napja előtt megállapításra a mentesség, annak a mentesség megállapítása iránt nem szükséges új kérelmet benyújtania. A mentesség igénylésére vonatkozó új szabályokat (1 év életvitelszerűség, éves hulladékszállítási közszolgáltatási számla) már csak a 2025. január hó 01. napját követően benyújtott kérelmek vonatkozásában szükséges alkalmazni. Erre tekintettel kérjük Önöket, hogy annak, akinek továbbra is fennmarad a mentessége, kérelmet ne nyújtson be az adóhatósághoz, mert azt végzéssel szükséges visszautasítani.
A rendelet előírásainak megfelelően továbbra is három közüzemi számla vagy csekk benyújtása szükséges a mentességre való jogosultság igényléséhez. A fent megjelölt (2024. december hó 02. napján kelt) tájékoztatóban csak példálózó jelleggel sorolunk fel számla és/vagy csekk típusokat, a stb. rövidítés megjelölésével.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Hgt.) 47. § (4) bekezdése alapján „Az üdülőként nyilvántartott ingatlannal rendelkező tulajdonosok esetében az éves hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj 50%-át kell megállapítani.” Tekintettel azonban arra a körülményre, hogy a közszolgáltatási díj Hgt. 47. § (4) bekezdése szerinti 50%-os megfizetése esetén az életvitelszerűség nem igazolható, ezért került a mentesség feltételeként előírásra, hogy a mentességi kérelemhez benyújtott számlák vagy csekkek közül egyik a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási számla legyen (ahol egyedi szerződés köthető). Az életvitelszerű használat fogalma a rendelet értelmező rendelkezései között szerepel (26. § (2) bekezdés): „az életvitelszerű használat: a természetes személy adózó vagy Ptk. szerinti közeli hozzátartozója az adótárgy építményt használja otthonául, ebből az ingatlanból szervezi az életét, rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, ide tér haza, ezen lakóingatlan vonatkozásában éven át közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, ezen lakóingatlan ingatlan-nyilvántartási címe szerepel elsődleges elérési címeként a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál, és nem rendelkezik más olyan lakóingatlannal, melyet életvitelszerűen használ és ennek tényét az adóhatóság felé hitelt érdemlően igazolja.” Mivel az életvitelszerű használat feltétele, hogy a természetes személy adózó, vagy a Ptk. szerinti közeli hozzátartozója éven át közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, ezért nem elfogadható a féléves díjfizetésre vonatkozó közszolgáltatás a mentesség igénylésénél.
Az önkormányzati rendeletben a központi területre vonatkozó szabályok nem változtak, azaz a rendelet 26. § (2) bekezdése alapján „központi terület: a Kossuth L. u., Bartók B. u., Bajcsy-Zsilinszky utca és az Ady E. u. középvonala (az utca felezővonala) által körülhatárolt terület.” A víkendtelepen lévő ingatlanok az Üh. övezetbe tartozó ingatlanok, ingatlan-nyilvántartásban jellemzően hétvégi ház elnevezéssel.
A Terehegyi ingatlanokon levő építmények jellemzően a Htv. szerinti lakás fogalom körébe tartoznak, így mentességük továbbra is fennáll és/vagy kérelmezhető. A Szőlőhegyi, Mk7 és Mk8 övezetbe tartozó ingatlanokon fennálló építményekhez kapcsolódó mentesség került kivezetésre.
A Htv. jelenleg hatályos rendelkezései az elfogadáskori adómaximumokat tartalmazzák, azokat a Htv. 6. § c) pontja alapján a fogyasztói árszínvonal változásával valorizálják, melyről minden évben a Pénzügyminisztérium tájékoztatót ad ki.
A jelenleg hatályos adómaximumok így a következők:
Adónem | Adómaximum (2025. 01. 01-től) |
Építményadó (épület, épületrész után): | 2950,1 Ft/m2/év |
Telekadó: | 536,4 Ft/m2 |
Magánszemély kommunális adója: | 45592,6 Ft/adótárgy/év |
Idegenforgalmi adó (tartózkodási idő után): | 804,5 Ft/fő/vendégéjszaka |
Helyi iparűzési adó: | 2 %/év |
A Nemzeti Jogszabálytár oldalán olvasható (https://or.njt.hu/eli/724078/r/2015/31/2025-01-01 ) dátum a rendelet szövegének a végén, az „alap” rendelet hatályba lépésének dátuma, 2016. 01.01., nem elírás.
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint adókötelezettséget megállapító, az adóalanyok körét bővítő, az adó mértékét növelő, illetve kedvezményt, mentességet megszüntető jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak kell eltelnie. Évközi módosítás naptári éven belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit.
Fentieknek megfelelően került megalkotásra a módosító rendelet 2024. november hó 28. napján, kihirdetésére pedig 2024. november hó 29. napján.
A Htv. 7. § g) pont alapján „az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza: az adóalap fajtáját, az adó mértékét, a rendeleti adómentességet és adókedvezményt úgy állapíthatja meg, hogy azok összességükben egyaránt megfeleljenek a helyi sajátosságoknak, az önkormányzat gazdálkodási követelményeinek és az adóalanyok széles körét érintően az adóalanyok teherviselő képességének.”A módosító rendelet előkészítése során ezen elveket maradéktalanul figyelembe vettük, azok a módosításhoz kapcsolódó előterjesztésben részletesen kifejtésre kerültek. A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv a jogszabályi határidőben elkészítésre és feltöltésre kerül az Önkormányzat honlapjára a kapcsolódó előterjesztéssel együtt.
Az Üh. övezetben található ingatlanok rendeltetési módjának megváltoztatására a jelenleg hatályos jogszabályok alapján nincs lehetőség. Az övezet más övezetre történő átminősítése magasabb rendű jogszabályok miatt nem lehetséges.
Kérem, hogy hiteles tájékoztatásért szíveskedjenek hozzám, vagy a Polgármesteri Hivatal adóügyi feladatokat ellátó kollégáihoz fordulni, szívesen állunk az Önök rendelkezésére személyesen ügyfélfogadási időben, vagy a fejlécben megjelölt elérhetőségeken.
Harkány, 2024. december 04.
Bacsáné dr. Kajdity Petra s. k.
jegyző
1 db, a B épület 3. számú, földszinti garzonlakásra vonatkozóan (a támogatás 2 év határozott időre szól)
Gyorsabb és hatékonyobann ügyintézés érdekében használja elektronikus ügyintéző rendszerünket!
@2020 | Design és fejlesztés: Make IT Online